nationaal brandweer documentatie centrum

Hoofdstuk 2

Eerste onderzoeksrapport vliegramp Eindhoven – Hoofdstuk 2: Beschrijving van het vliegtuigongeval

Op 15 juli 1996 om 10.35 uur vertrekt een Belgische Hercules met registratienummer CH-06 vanaf de Belgische Vliegbasis Melsbroek met bestemming Vliegbasis Eindhoven.

Na het inschepen van zeven passagiers en enige vracht, bestemd voor de Italiaanse Vliegbases Villafranca en Rimini, vertrekt de CH-06 om 11.15 uur vanaf de Vliegbasis Eindhoven met bestemming Vliegbasis Villafranca.

In Villafranca wordt brandstof ingenomen voor de terugvlucht en stappen 37 passagiers, voor het overgrote deel van het Fanfare korps van de Koninklijke Landmacht met bestemming Vliegbasis Eindhoven, en drie overige passagiers met bestemming de Italiaanse Vliegbasis Rimini, in.
Via Rimini, waar drie passagiers uitstappen, gaat het vliegtuig door met bestemming Vliegbasis Eindhoven.

Om 18.00 uur meldt de CH-06 zich bij de verkeersleiding van de Vliegbasis Eindhoven voor een visuele nadering. Vermoedelijk naar aanleiding van een groot aantal vogels dat zich op de landingsbaan bevindt, initieert de bemanning van de CH-06 op geringe hoogte een doorstart. Tijdens het uitvoeren van de doorstart komt het vliegtuig in aanraking met een groot aantal vogels, waarvan het merendeel zich ten tijde van de aanvaring, aan de linkerzijde van het vliegtuig bevindt.

Het vliegtuig draait, met steeds verminderende snelheid over links en raakt na ongeveer 70 graden te zijn gedraaid ten opzichte van de landingsrichting, met een hellingshoek van ongeveer 35 graden met de linker vleugeltip de grond.

Door de onverwachte beweging van het vliegtuig anticipeert de dienstdoend verkeersleider op een ongeval, en activeert de crashomroep, waarna de vliegbasis-brandweer en de medische dienst van de Vliegbasis Eindhoven uitrukken.
Als gevolg van het grondcontact breekt de linker vleugeltip van het vliegtuig af en wordt brandstof verloren uit de linker buitenste tank, die in brand vliegt. Het vliegtuig schuift verder over de grond, raakt met de rechter vleugeltip de grond en komt uiteindelijk, brandend tot stilstand.

De bemanning van het vliegtuig voert de voorgeschreven handelingen uit en begeeft zich naar achteren. Er wordt getracht door de bemanningsingang het vliegtuig te verlaten, hetgeen, als gevolg van deformatie van de deur, niet lukt. Vervolgens wordt getracht achterin het vliegtuig een uitgang te openen. De rechterdeur is als gevolg van deformatie en blokkering door indringend zand, niet open te krijgen. De linkerdeur kan slechts worden ontgrendeld maar kan als gevolg van deformatie niet worden geopend.

Als gevolg van lekkage van het zuurstof- systeem van het vliegtuig ontstaat een door zuivere zuurstof gevoede brand ter hoogte van de afscheidingswand tussen de cockpit en de laadruimte. Dit vuur veroorzaakt in zeer korte tijd een gat aan de rechterzijde van het vliegtuig juist voor de vleugel.

Enkele inzittenden verklaren, dat enige tijd later rook in het vliegtuig ontstaat. Hierna raken de inzittenden binnen korte tijd buiten bewustzijn.